Her er en liste, som kan hjælpe dig på vej til at mærke, hvor god din gangbevægelse er🚶‍♀️🚶‍♂️

  • Mærker du storetåens tryk mod jorden? 🦶
  • Mærker du et slip i knæhasen, inden benet svinges fremad?🦵
  • Tager ballemusklen fat på det ‘bageste ben’?
  • Bøjer din albue, når du svinger armen fremad?💪
  • Tager bagsiden af overarmen (triceps/’mormormusklen’) fat, når du aktivt svinger armen bagud?
  • Er der bevægelse i nakken, så hovedet giver et lille vip ved hvert skridt?
  • Trækker du vejret frit? 🗣

En god gangbevægelse er kendetegnet ved, at der er en strøm af bevægelse gennem hele kroppen – fra fodsål til isse. At ændre på så grundlæggende et bevægelsesmønster er en kompleks sag, da det er musklernes evne til at arbejde sammen, velkoordineret og afbalanceret, der er på spil.

Du skal være indstillet på, at det er en proces at genfinde den naturlige balance. Nogle skal bare gå et par skridt, og bevægelsen falder på plads, men ofte tager det tid, og det kræver tålmodig omstilling at aflære dårlige gåvaner. Men når du har redskaberne og ved hvordan, kan du bruge det aktivt.

Og det er bogstaveligt talt værd at GÅ efter: din krop styrkes og afbalanceres naturligt, når du er godt gående.

Det skal mærkes og leves – hver dag.